Dit was een tegenvaller

Afgelopen zondag was mijn laatste vakantiedag – ik heb intussen j.l. maandag en dinsdag twee late diensten gedraaid en zit er weer helemaal in wat betreft mijn werk in de gezondheidszorg als avondhoofd – en ik had met Albert afgesproken om een leuke toertocht te gaan maken met de MGB langs de Gelderse IJssel en om ongeveer 19.00 uur ergens te gaan tafelen. Helaas pindakaas na ruim 10 miles (10 x 1,6 = 16 km) te hebben gereden – op onze MGB zit geen km teller maar een miles teller – gebeurde er het volgende
WW-IMG_2859
De motor van de MGB sloeg af en het enige dat Albert kon doen was hem neerzetten op de vluchtstrook. Meteen de ANWB/WW (sinds 1972 lid van deze club) gebeld en binnen een half uur kwam de Wegenwacht. Het bleek Fred uit Elburg te zijn die ons twee jaar geleden, de laatste keer dat we gebruik moesten maken van de WW, toevallig hxc3xa8, ook al eens geholpen had met een kapot gegane bobine. Ja ja dat heb je wel eens met een auto die nu al 36 jaar oud is. Toch is het rijden er in altijd weer een super fijn ‘the-sky-is-the-limit’ gevoel. Ik snap er niet veel van, toch kijk ik met belangstelling wat hij allemaal aan het doen is.
WW-IMG_2858

Wegenwachter Fred begon meteen een onderzoek, hij vertrouwde ons nog toe dat hij het heerlijk vindt om aan zulke auto’s te werken want bij die nieuwe auto’s is het vaak een printplaatje vervangen. Het duurde dan ook niet lang dat hij het euvel gevonden had. Een kapotte rotor van de verdelen. In zijn auto haalde Fred een onderdelenzakje te voorschijn met daarin verschillende rotors. Zie pijltje op de foto.
WW-IMG_2863a Pech voor ons want de rotor die hij vond was net even ietsje groter dan de onze (=de voorste op beide foto’s).
WW-IMG_2863aa

WW-IMG_2865
Na ruim een uur overleg ik nog even met Wegenwachter Fred wat nu te doen nu de B niet aan de praat is te krijgen. “Wegslepen” is zijn enige advies met een autoambulance. Dat kan met je lidmaatschap maximaal twee keer per kalenderjaar gebeuren. Maar nu lachte het geluk ons een klein beetje toe. Omdat we niet ver van onze woonplaats af waren, was hij genegen ons met een sleepkabel naar huis te brengen. Dat is dan ook gebeurd en bij deze danken we Fred heel hartelijk voor deze service. Wij hebben nog 2x wegslepen met een autoambulance tegoed dit jaar. Hebben we trouwens nog nooit gebruik van gemaakt. Even afkloppen.

Eenmaal thuis gekomen de MGF gepakt en daarmee in de buurt nog wat gereden, maar de lol was er in feite van af. Geen tocht langs de Gelderse IJssel. Dat doen we nog een keer. En wat we “getafeld” hebben? Om 18.00 uur allebei een frietje met genomen en een van Dobben kroket. Is ook wel lekker hoor!

Deze zin toegevoegd om 13.50 uur: Rotor is intussen vervangen door onze privxc3xa9-monteur Albert (neen niet de mijne, maar een vriend van ons die de MGB in onderhoud heeft) en de B rijdt weer als een zonnetje.

VRAAGJE: Heb jij ook wel eens gebruik moeten maken van de Wegenwacht?
We horen het graag van je.

18 thoughts on “Dit was een tegenvaller

  1. Het is een Van Dobben kroket.

    Nee ik ben jaren lid geweest van de ANWB. Eigenlijk noodgedwongen want toen ik auto begon te rijden (1979)Werd ik meteen lid van de Knac, maar de wegenwachtdienst ging toen over in die van de ANWB.

    Omdat we de laatste 15 jaar alleen maar nieuwe auto’s reden was er geen noodzaak voor een lidmaatschap. Omdat bij nieuwe auto’s vaak ook drie jaar mobiliteitsgarantie zit, werd de noodzaak nog minder, maar de belangrijkste reden is, dat je abonnement stilzwijgend per jaar werd verlengd en je kon het tussentijds niet opzeggen. Erg klantonvriendelijk.

    Maar goed we zijn er toch vanaf geraakt en als we de mobiliteitsgarantie aan moeten spreken komt er gewoon weer een wegenwachter van de ANWB, maar gelukkig is dat nog nooit met onze nieuwe auto’s nodig geweest.

  2. He, dat was dus even pech, hoop dat alles nu gemaakt is, of spoedig gemaakt kan worden.
    zodat de auto weer klaar is voor een volgende zonnige vrije dag.
    Ja, dat is me wel eens overkomen, heel spannend en ook wel angstig, ik kreeg de snelheid niet lager terug gebracht dan 40/45 kilometer, terwijl ik moest gaan stoppen. Gelukkig werkte de handrem wel goed, maar de moter bleef loeien. ANWB wist ook raad, dus goed gekomen.
    Fijne dag vandaag,

  3. Fijn dat er zoiets als de ANWB is! Ze zijn inderdaad erg behulpzaam.
    Ik heb ze ook al een paar keer nodig gehad.
    De laatste keer omdat de startmotor het niet meer deed.
    Een paar rake klappen en hij deed het weer.
    Maar het was natuurlijk geen reparatie,
    ik moest mijn dochter toen ophalen dus mijn man mee,
    zodat ik de motor draaiende kon houden.
    Gelukkig wilde hij daarna nog 1 keer starten om naar de garage te rijden.
    Mmmm ook lekker een frietje met een kroket!
    groetjes,
    Elmar

  4. jammer dat je dat toertochtje dan gemist hebt, Mara
    Wij hebben de wegenwachters ook al nodig gehad hoor.
    De mooiste anekdote was toen wij in Oostenrijk met 2 wagens de Grossglockner opreden, en er vertrouwen in hadden dat we genoeg benzine ter beschikking hadden om de berg op te rijden en ook weer terug te keren.
    Bleek dat we ons schromelijk overschat hadden, en er op de hele berg geen enkel benzinestation te merken viel. Na het uitschakelen van de airco en zo zuinig mogelijk te rijden, kwamen wij aan een hotel een ANWB-er tegen die ons wel 5 liter benzine wilde geven. Wat genoeg was om in het dal het xc3xa9nige benzinestation te bereiken in de buurt!

  5. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Ja die wegenwacht heeft ons ook goed geholpen hoor. Ooit (in de vorige eeuw )kwamen wij terug van Arno zijn ouders die op een camping ver weg zaten en toen knalde de uitlaat er af. Stress want 2 dagen later zouden wij met de auto naar Engeland gaan en op zondag kan je natuurlijk nergens meer terecht. Maar die man heeft er keurig een tussenstukje (11 gulden) tussen gezet en hem stevig opgehangen met een ijzerdraadje. Konden we dan wel in Engeland laten repareren. Daar naar een garage waar ze ons een hele uitlaat aan probeerden te smeren, dus de gok genomen en zo de hele vakantie doorgereden. Zelfs bij de voordeur begaf hij het nog niet.

  6. hahahaha oh gosh, hou op, schei uit, mijn eerste kennismaking met de wegenwacht is er eentje om altijd te vertellen. Het is nov. 1980, mijn oom en tante zijn net getrouwd, ik was bruidsmeisje, enige nichtje aan beide zijden van de fam. dus krijg je dat, kleine omaatje (mijn overgrootmoeder) in Drente, niet meer in staat om te komen, dus dan draaien we het om, wij alledrie in ons trouwkloffie, tante en ik in onze jurken, mijn oom in pak met corsage en rijden maar! Vanaf Amsterdam naar Drente… ahum… in nov. al erg koud toen winters nog winters waren…. en de V snaar? ging eraan, mijn oom kon echt wel wat zelf, geef je panty, ik als eerste, ik was toch bruidsmeisje, en deze brak ook….. geef jij je panty, mijn tante met blote benen… weer lukte het trucje niet… wegenwacht opgeroepen in die tijd kon dat alleen nog per paal natuurlijk, en daar stonden we ergens gesleept en wel in een garage, moesten wachten op de auto maar we hadden geen gewone kleding meegenomen, zelfs geen jassen!

    Kortom mijn oom en tante hebben uit hoge zeer hoge nood een nieuwe winterjas voor mij gekocht daar en donkerrode weet ik nog, mijn overgrootmoeder hebben we die dag niet meer gehaald, de auto is gemaakt maar we moesten terug, we zijn weer een week later opnieuw geweest en toen zijn we in onze warme winterkloffies gereden, hebben ons in het bejaardentehuis pas omgekleed in onze trouwjurken en pak, hahahaha

    Natuurlijk was ik nog net 8 jaar oud toen dit gebeurde, maar daarna? Nog een paar keer ook met mijn ex man vlak bij huis gestaan, en DAT is heel erg frusti als je net te ver van huis woont en toch het centrum ziet aan de overkant van het Weerwater :S

    XXX

  7. Jammer, heel erg jammer dat je geplande uitje zo eindigen moest…
    Gelukkig kon er aan verholpen worden… achteraf weliswaar, maar nu is jullie bolide weer startklaar!
    Ja, toen we nog met de auto reden waren we lid van Touring Wegenhulp, de Belgische tegenvoeter van jullie ANWB. En met de laatste wagen, een VAN (oud beestje) hebben we er veel gebruik van moeten maken. Dus ik wxc3xa9xc3xa9t het: die wegenwachters zijn engelen op wielen!

  8. Oh, dat herken ik wel. Mijn allereerste eigen nieuwe auto, in 1971, een Skoda S100. Vlak bij waar ik nu woon staakte dat ding ineens alle diensten. Wegenwacht gebeld en ja hoor, rotor stuk. Het koperen plaatje dat in de rondte draaide over de contactjes was afgebroken. De man van de WW wist da top e.o.a. wijze te fixen met plakband en ik kwam thuis. Vele jaren (en auto’s) later kwam ik te staan op de A6 met een OLdsmobile. Gesprongen V-snaar. Wel doorgegeven dat het een Amerikaan betrof en dat de Wegenwacht een ‘grote’ V-snaar bij zich zou moeten hebben om de Yanktank te repareren. Maar die had de man dus niet ogpehaald en daar stond hij met een V-snaar van een Golfje of zo. Maar hij wist het zo te klooien dat die band de belangrijke zaken aandreef en zo kon ik geimproviseerd naar huis komen. Het blijven natuurlijk goede monteurs die kerels en als je stil staat ben je blij dat ze je verder helpen. Wel jammer dat The Old Lady het evenliet afweten……en The Young Lady in de kou liet staan…

  9. Goh, dat is ook wel een pech! Wil je een leuk tochtje maken, begeeft de auto het! Gelukkig kreeg je een mooie service en werkt hij nu weer prima.
    Zelf heb ik nog nooit de wegenwacht moeten bellen… ik zit er niet eens bij dus volgens mij komen ze mij niet eens helpen! 🙂

  10. Ja zo gaat dat, van tijd tot tijd krijgt iedereen weleens te maken met de wegenwacht.
    Jammer van het uur maar t werd dan toch maar een leuk blogje met mooie foto’s.
    En ja,, ik heb het zelf onlangs gehad, ineens hoorde ik een raar geluid in de tunnel , schrok en reed uit de tunnel meteen de vluchtstrook op. Er zat heel toevallig net een wegenwacht met taker achter me en die stopte ook. Het bleek de knalpijp te zijn die op afbreken stond. De man zette mijn auto op de zijne , ik in de cabine en bracht ons zo naar een gargage. blablabla.. de volgende morgen reed de auto weer geruisloos als een speer.

  11. Tjee, das echt jammer zeg! Maar gelukkig is het weer gemaakt en kan Albert morgen de route rijden. Of gaat hij niet met de mooie rode? Nou, hoe dan ook, veel plezier!!!

    Liefs Jackie xxx

  12. Ja daar sta je dan. Ik heb de wegenwacht al jaren geleden afgezegd omdat ik de leasemaatschappij moet bellen als ik autopech heb, die dan al dan niet de wegenwacht stuurt. De enige keer (die ik mij kan herinneren) was volgens mij in september 2006 de Belgische wegenwacht toen ik op het vliegveld Zaventem bij Brussel terugkwam uit Mallorca met een Friese juffrouw en bij vertrek 5 dagen eerder de lampen had laten brandden. Gaan vanzelf uit zeg je dan. Zie ook: http://albatrosstudio.web-log.nl/albatrosstudio/2006/09/accu_leeg.html

  13. Tot op heden heb ik 3x de wegenwacht moeten bellen. In het begin van mijn auto-carrixc3xa8re had ik een VW Kever en ik vergat nog wel eens dat je het licht ook uit moest doen…dus lege accu. Jaren later sloeg hij af voor een stoplicht vlakbij huis en toen bleek dat de motor in elkaar was gedraaid.
    Toen ik in Belgixc3xab woonde hadden mijn vader en ik van auto geruild (hij in mijn Austin Metro en ik in zijn Volvo 240) en toen was ik vergeten, ondanks de vele raadgevingen uiteraard, om het oliepeil te bekijken…oeps…weer zo’n dommerik dus.

  14. De wegenwacht is prima! Ik ben in 1974 lid geworden, en eigenlijk alleen er gebruik van gemaakt als ik vergeet het licht van de auto uit te doen. Tegenwoordig komt dit ook niet meer voor met de zoemer die afgaat als je uitstapt.

    Groetjes Hans

  15. Leuk mijn hoofd te zien op jullie site. Ik lees dat het gelukt is met de nieuwe rotor. Er zijn pechgevallen bij die je niet vergeet en deze was er een van. Ik ben sinds 1 oktober 2009 met de VUT na 38 jaar bij de Wegenwacht gewerkt te hebben. Het was een mooie tijd en ik had de beste werkgever van Nederland.
    Ik hoop dat jullie in gezondheid nog vele kilometers mogen rijden. Alleen met pech zal je tog gebruik moeten maken van mijn collega’s.

    Groetjes Fred Meeren uit Elburg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s