Modeltreinfabrikant Mxc3xa4rklin vraagt faillisement aan

Allereerst begin ik met een foto van een startset van Mxc3xa4rklin uit 1960. Menige jongen uit die tijd is begonnen met zo’n set. Ik dus niet! Sind de jaren 70 rij ik 2-rail gelijkstroom (dat zijn o.a. de merken Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Lima, Liliput, Hornby) en sinds begin jaren 80 spaar ik uitsluitend in vitrine Nederlandse modellen in de schaal h0, Daar zitten ook een paar Mxc3xa4rklin loks tussen. Voor de goede orde als je met Mxc3xa4rklin rijdt dan rij je 3-rail wisselstroom. Als leek neem ik aan dat je nu het verschil weet tussen de verschillende merken. Dan nog wat, je spreekt de laatste 25 jaar niet meer over speelgoedtreinen, maar over modeltreinen omdat ze gedetailleerder zijn.
Marklin-beginset-1960
Het volgende artikel stond in het FD (Financixc3xable Dagblad).

De bekende Duitse fabrikant van modeltreinen Mxc3xa4rklin heeft gisteren faillissement aangevraagd. Een mislukte herfinanciering en aanhoudende verliezen hebben het bedrijf de das om gedaan. Mxc3xa4rklin, dat zevenhonderd werknemers heeft, hoopt nog op een doorstart.

Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat het bedrijf uit Gxc3xb6ppingen nabij Stuttgart in grote financixc3xable problemen komt. In 2006 moest Mxc3xa4rklin ook al bijna faillissement aanvragen. Het bedrijf werd toen op het nippertje gered door de Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge en zakenbank Goldman Sachs.

Schaalgrootte onvoldoende

Onder leiding van Kingsbridge sneed Mxc3xa4rklin de afgelopen jaren flink in zijn kosten, waarbij onder meer honderden banen verloren gingen. Daarnaast deden de nieuwe eigenaren twee overnames om meer schaalgrootte te krijgen. Desondanks bleef de treinenbouwer in de rode cijfers. Over 2008 werd een onbekend verlies geleden op een omzet van xe2x82xac 128 mln.

Geen akkoord over nieuwe kredietlijn

Het 150 jaar oude bedrijf onderhandelde de afgelopen weken over de verlenging van een kredietlijn van xe2x82xac 50 mln, die gebruikt werd om de seizoensschommelingen in werkkapitaal op te vangen. De partijen kwamen echter niet tot een akkoord, omdat de banken twijfelden aan de overlevingskansen van de onderneming.

Volgens investeerder Kingsbridge zijn de banken teruggekomen op een eerder toezegging om de kredietfaciliteit te verlengen, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Doorstart is onzeker

Advieskantoor KPMG is bezig om een herstructureringsplan voor de treintjesmaker op te stellen. Binnen twee weken moet duidelijk zijn of Mxc3xa4rklin een doorstart kan maken.

**********
N.B.
Het voortbestaan van vele modelbouwwinkels wordt moeilijker en zeker zij die geheel op Mxc3xa4rklin hebben gegokt, de z.g. Mxc3xa4rklin Shops. Klik hier, dan weet je waar ik over praat. Ik hou je op de hoogte, want per slot van rekening is het niet voor niets mijn hobby.

Dan tot slot een leuk weetje: In de jaren zestig was Mxc3xa4rklin voor de rijke jongens, Trix en Fleischmann voor minder rijke en Jouef en Lima voor de losers. Vanaf de jaren 70 is dit z.g. ‘standenverschil’ gaan vervagen.
Mijn eerste trein kreeg ik van mijn vader toen hij in 1959 als militair in Duitsland moest wezen, ik was toen 11 jaar, een Trix startset bestaande uit een diesellok V200 met wagons, een railovaal en een transfomator.

11 thoughts on “Modeltreinfabrikant Mxc3xa4rklin vraagt faillisement aan

  1. Ik denk dat er een zwager van mij ook in diepe rouw is, al vanaf dat ik klein was kan ik me herinneren dat hij altijd me die treinen bezig was. Nu als 55 plusser heeft hij wegens ruimtegebrek een deel weg moeten doen, maar gelukkig was zijn kleinzoon daar zeer gelukkig mee. Hij volgt ook echt alles op treinengebied (http://robtrein.spaces.live.com/). Zelf heb ik er erg weinig mee, maar kan me voorstellen als je al zo lang verzamelt het wel diep triest is.

  2. Ik heb vooral in de Fleischman gezeten. Waarom? Door die gewone rails. Pasten beter bij mijn toenmalige vliegveld-diorama. Later bij schaalverandering gingen de treinen naar vrouwlief’s opa. Die bouwde enorme banen en had op zeker moment een 12 tal locs en ontelbare wagons. Na diens dood namen wij alles weer terug over. Ik hield zelf twee heel mooie locs, een grote stoomloc en een diesel van de DB. Ook alle HO-automodellen kwamen in de collectie, de rest ging naar zoonlief. Maar die was de treinen niet nut. Toen hij puber werd ging het spul in de verkoop. Gelukkig hebben we nog wat foto’s. Een echte treinenverzamelaar ben ik nooit geworden, vliegtuigen en auto’s hadden voorrang. Maar het nieuws over Mxc3xa4rklin heeft me wel geraakt. Omdat het weer een oude grote en trotse naam is in ‘speelgoedland’ (vergeef me die uitdrukking in dit verband) die het niet redt. Eerder verdwenen er al een hele reeks meer, maar daarover schreef ik al een eigen logje vanochtend…

  3. Exc3xa9n groot voordeel voor bezitters van dit soort treintjes is dat ze veel meer geld waard gaan worden. Jammergenoeg heb ik geen treinentick (maar vind treinen en oude stoomlocomotieven wel mega-interessant) anders had ik nog rijk geworden!

  4. Waar zijn de oude degelijke speelgoedtreinen gebleven
    De kleurige blikken achtbaan met karretjes die je op
    Moest winden de badmintonset voor van de lente
    Dat allemaal denkt Sinterklaas zijn die ouders van die
    Arme kinderen dan helemaal niet tevreden met de
    Poppen de brandweerauto en het suikergoed dat zij
    Vroeger kregen waar zij zo intens Sinterklaas heeft
    Dat menigmaal aan den lijve moge ondervinden gelukkig
    Mee waren (…)
    xc2xa9 Kees Engelhart
    Tja, de teloorgang van een eens zo vaste waarde… en zeker voor een hobbyist verschrikkelijk om horen…

  5. Tja helaas treft deze crisis ook de onschuldige trein verzamelaar.
    Als klein jongetje kreeg ik ook een setje van Fleischmann voor sinterklaas 1 loco en een paar wagonntjes rechte stukjes rails en bochten en niet te vergeten de buigrails. Een transformator en gaan met die banaan..sorry loco.Met pappier mache maakte ik een berg ,allemaal net echt.
    Ik heb er leuke tijden mee gehad alleen heb ik deze hobby niet voortgezet.
    Overgens vind ik het wel jammer voor de mensen die deze hobby nog wel hebben zoals Albert.

  6. Ja, ik kijk te weinig op jullie website Mara en Albert. Inderdaad heel erg druk bij de BAM en met allerlei http://www.doorbrekers.nl dingen enzo. Daarnaast hebben we ons huis in Nieuwerkerk gepimpt door de schoorsteen eruit te laten slopen. Voor de nieuwe eigenaar! (die zich nog moet melden).

    Misschien kan Erik de Zwart Marklin redden. Hij is een van de vele zeezenderbetrokkenen die ook treinengek is.

  7. als kind, liep bij ons thuis fleischman. dus wij waren iig geen losers 😉
    overal waar ik modeltreinen zie, blijf ik even kijken, zelf hobby ik er echter niet mee.
    vijvers intrigeren me ook mateloos!

  8. 1919 dat is het jaar waarin deze locomotief is uitgevonden. Het is een Zwitserse locomotief die werd uitgevonden omdat de olie te duur was. Hij rijdt op elektriciteit.
    Wat is de bijnaam van deze locomotief?

  9. Wisten jullie dat je failissement met dubbel ‘s’ schrijft?
    Het woord komt uit het frans, vandaar de moeilijke spelling:)
    Succes met de blog en natuurlijk de locomotieven
    Groeten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s