Baanwachterwoning nr 8 te Epe

Onze toertocht van 31 juli j.l. eindigde in Epe bij Eetcafxc3xa9 De Middenstip. Die fotoxe2x80x99s komen later in een blog.

Allereerst een stukje geschiedenis:
Eens liep er vanaf 1887 een spoorlijntje van Apeldoorn naar Hattemerbroek (Zwolle) langs vriendelijke Veluwse dorpjes zoals Epe en Heerde. Een doodnormaal lokaallijntje waar nimmer iets spectaculairs gebeurde. Daarnaast had de lijn nxc3xb3g een verheven naam: xe2x80x98de Baronnenlijnxe2x80x99. Deze bijnaam kreeg de lijn vanwege de burgemeesters in de aanliggende gemeenten die van adellijke afkomst waren.
Na 1950 was er geen personenvervoer meer. Goederenvervoer vond plaats tot 1972. De lijn is opgebroken in 1976.

Alleen station Vaassen en de baanwachterwoningen nr 8 en 7 te Epe en 1A en 1B te Apeldoorn zijn anno 2008 nog aanwezig.

Bijgaand de foto van Baanwachterwoning nr 8 te Epe.
Nr-8-Epe-IMG_0964
De pijl verwees naar het station dat even verderop lag. Helaas bestaat het stationsgebouw niet meer. Nr-8-Epe-IMG_0965

Op het internet vond ik deze 2 foto’s van het voormalige station Epe. De nostalgie druipt er vanaf.
bron: Beide foto’s komen uit het Utrechts Archief. station Epe2

station Epe

4 thoughts on “Baanwachterwoning nr 8 te Epe

  1. Genieten hoor. Ook al ben ik dan persoonlijk niet zo op de hoogte van die buurtspoorlijnen in dat gebied. Je zou eens moeten kijken naar de lijn Haarlem-Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Aarlanderveen-Alphen. Vroeger reed daar een trein, nu resten de oude stationsgebouwen (vaak ingericht als woonhuis). Zelfs de dwarslijnen, bijvoorbeeld van Station Haarlemmermeer naar Aalsmeer via Bosplan en Amstelveen, zijn nog zichtbaar. Deels nog voorzien van rails (t.b.v. museumtrams), deels ontmanteld. Maar die stationsgebouwen waren kennelijk van zodanige kwaliteit dat ze nog steeds overeind staan…

  2. Nadat Dr Beeching in de jaren 60 in Groot-Brittannixc3xab het uitgebreide sporen en stationsgebouwen net voor mee dan de helft had weggesaneerd, beleven een hoop stationsgebouwen staan en raakt in verval. Je kon ze voor een zacht prijsje kopen in de jaren zeventig, maar toen deed niemand dat nog.

    De serie Catweazle speelde zich voor een groot gedeelte in zo een oud vervallen stationnetje af.

    Begin jaren tachtig kwam het in swung bij de Engelse yuppen om een stationnetje te kopen en op te knappen. Er rijden geen treinen meer voorbij, maar dat mag de pret niet drukken. Het zijn enorm waardevolle gebouwen geworden en gaan voor veel geld over in handen van nieuwe eigenaren.

    Een vergelijkbaar iets is het station van Soest volgens mij staat daar ook een omgebouwd station enorm mooi te wezen omdat het zo smaakvol is gedaan.

  3. Dat komt mij zeker bekend voor, dat huisje. Ook de stationsgebouwen van Epe, Vaassen (bestaat nog wel!), Heerde, Wapenveld en Hattem kan ik mij nog goed herinneren. Jammer dat fotograferen in die tijd voor een jeugdige meestal niet weggelegd was. Daarom veel herinneringen, maar helaas geen foto’s. Gelukkig heeft een vriend/hobbyist van mij, die net wat jaartjes meer telt dan ik wel veel gefotografeerd langs de zgn. Baronnenlijn. Geregeld plaatst hij eens een foto op http://www.spoorforum.nl wat bij mij direct weer herinneringen oproept aan de “goede oude tijd”

    Wat tegenwoordig wel leuk is: op het tracxc3xa9 van de lijn ligt vanaf Hattemerbroek tot aan Apeldoorn ’t Loo een fietspad. Bij Hattemerbroek is de splitsing van de lijnen naar Zwolle (via IJsselbrug)met nog aanwezige de oprit van de lijn naar Kampen-Zuid nog goed te zien. Deze lijn ging met een viaduct over de lijn Zwolle-Amersfoort heen. Frappant is dat de nieuwe Hanzelijn het eerste deel vrijwel in het verlengde er van komt te liggen. Hoezo (spoor-)geschiedenis herhaalt zich? Slechts in de kernen wordt het fietspad hier en daar onderbroken, maar je kunt het oude traject vrijwel helemaal herbeleven op de fiets. We hebben vorige week het deel Hattemerbroek – Heerde gefietst, het deel naar Apeldoorn volgt binnenkort. Onderweg kom je hier en daar nog over een ex-spoorbruggetje en nog goed is aan het “bultje” in kruisende wegen te zien dat er eerder een overweg lag. En helaas Albert, MG-s en andere auto’s zijn op dat fietspad niet toegestaan……

  4. Prachtig die spoorwachtershuizen en nog zo gaaf hxc3xa9? Helaas zijn de meeste afgebroken, waarom, zal ons altijd een raadsel blijven want het waren kwaliteitshuizen zoals je die in Duitsland aantreft en ze stonden eigenlijk niemand in de weg toen het lokale spoor werd opgeheven. Maar de NS is schijnbaar een bedrijf met een zeer goed gevulde beurs. Vandaar dat men blijft veranderen. Zeg weten jullie dat er bij Stadskanaal weer een stoomlocomotief rijdt? Je kunt er geloof ik ook een trip mee maken maar dat zal ongetwijfeld wel op het net te vinden zijn.

    Dus jullie waren niet uitgenodigd op de web-logparty? Jammer het schijnt een gezellige boel geweest te zijn. Nu was het zo dat je er ook geen uitnodiging voor kreeg maar ik heb op verschillende web-logs iets gezien dat er een dergelijke party georganiseert zou worden. Misschien een beetje slordig van mij dat ik jullie daar niet op heb gewezen. Sorry. Zelf ben ik er ook niet geweest want ik moest onverwachts aan het werk en ben gistermiddag terug gekomen. Gelukkig waren we met ze’n tweetjes maar we hebben zo af en toe toch nog even op een parking gestaan om te ontsnappen aan de drukkende warmte.

    Dus jullie gaan binnenkort weer naar het zuiden? Gelijk heb je. Tegen die tijd worden de mensen in Nederland ook weer sagerijnieger, dus wegwezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s