Volkswagen Kever

Martijn stuurde ons twee foto’s van zijn Volkswagen Kever 1300 uit 1970. Allereerst na de restauratie.
Kever1970_Martijn01
En zo zag zij er uit voor de restauratie. Zoals je ziet wel een groot verschil. Kever1970_Martijn02
Wat achtergrond informatie over de Kever:
Er zijn veel verschillende modellen kevers in de loop van de jaren gemaakt. Een ruwe indeling wordt vaak gemaakt aan de hand van de achterruit (brilkever, ovaaltje), het motorvermogen (1200/1300/1500), de superkever (1302/1303). Dit wordt hieronder nader toegelicht.
Brilkever
De brilkever is het oudste type kever. Deze werd gemaakt tot maart 1953. Het model is vernoemd naar de achterruit met tussenstijl, de ‘bril’.
Ovaaltje
Het ovaaltje is de opvolger van de brilkever. De achterruit is nu ovaal, de middenstijl is verdwenen. Dit type is gemaakt tussen maart 1953 en augustus 1957.
1200
De Kever 1200 is de standaard Kever. Verreweg de meeste kevers zijn 1200’s. 1200 staat voor de cilinderinhoud van 1192 cc. Deze motor heeft vanaf 1954 dienst gedaan. Een topsnelheid van 115 km/uur is hiermee haalbaar. De accelaratie van 0 naar 100 duurt 33 seconden.
De 1302/1303 (1970 – 1978) is voorzien van de 1300 motor. Snel kregen deze de bijnaam Super Kever dankzij de nieuwe neus die groter, wijder en ronder is dan het orgineel. Bovendien bezitten deze auto’s een compleet nieuw ontworpen versnellingsbak. De voorwielophanging is gewijzigd, de benzinetank is vernieuwd en het reservewiel is horizontaal geplaatst. Hierdoor is de bagageruimte voorin behoorlijk verbeterd (ca. 220 liter).

Geschiedenis:
De Volkswagen Kever is ontworpen door de geniale Ferdinand Porsche. Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. De auto moest minstens 100 km/uur kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, zuinig met benzine omspringen en vier personen kunnen vervoeren. De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt. Deze zijn door de Duitse overkoepelende organisatie voor autobouwers RDA aan harde tests onderworpen. Ondanks het breken van krukassen, versnellingspoken en kabels van de remmen, werd toch een positief advies uitgebracht. Daarop kreeg Porsche de opdracht om nog dertig Kevers te maken. In 1937 reden deze 30 prototypes in totaal 2,4 miljoen kilometer. De prototypes hadden geen achterruit, waardoor ze iets weghadden van Kevers. Zo komt de Kever aan haar naam.
Pas in 1938 krijgt de Kever haar definitieve vorm en is zij productierijp. Er wordt een fabriek opgezet in Wolfsburg (Duitsland), waar tot 1978 Kevers zullen worden gemaakt.

5 thoughts on “Volkswagen Kever

  1. Ja die Kever. Voor mensen van onze generatie net zo normaal in het straatbeeld als de huidige Golfjes of kleine zakjapanners. Ik leerde er echt in rijden, mijn eerste company-hack was een afgeleide, het VW-Busje. Het spul liep altijd, maar met een beetje zijwind waren de handen wel nodig aan het stuur, want die motor achterin gecombineerd met pendelasssen maakte de wegligging berucht. Overigens heette het ding in eerste instantie gewoon KdF-wagen, Kraft durch Freude, en was het bedoeld om de massamotorisering in Nazi-Duitsland mogelijk te maken. De financiering gebeurde via spaarprogramma’s. Overigens waren ook bij Tatra, Skoda, Mercedes en nog wat merken, soortgelijke wagens in ontwikkeling. Ze leken ook sterk op elkaar en de VW KdF was zelfs als twee druppels watergelijkend op de Tatra. Bij dat laatste merk werkte ooit ene Ir. Porsche, dus helemaal toevallig zal het allemaal niet zijn geweest. De naam Beetle kreeg het model van de Engelse bezetters na de oorlog, die er een hele reeks van lieten bouwen door (dwang)arbeiders voor hun eigen strijdmacht in Duitsland. Daardoor kwamen de productiefaciliteiten weer beschikbaar en kon VW in 1948 alweer exporteren. IK heb overigens meer dan 30 modellen in alle soorten en maten in mijn eigen collectie van dit ontwerp. Want die Kever had je o.a. ook als cabrio/coupe. Tel ik de Karman Ghia’s en busjes maar niet eens mee. Leuk onderwerp Albert en Mara!

  2. Mooi gedaan. Wel jammer dat hij hem niet in de originele kleur heeft teruggebracht.
    Als de tijd daar is ga ik ook eens aan de gang. Ik wilde eerst zoals je weer een MGB, maar nu ik aan de kust woon ben ik meer in voor een Citroxc3xabn Mehari.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s